O DIAGNOZIE
Każdą pracę terapeutyczną z dzieckiem lub rodziną musi poprzedzać staranna diagnoza czynników i mechanizmów wpływających na pojawienie i utrzymywanie się trudności w funkcjonowaniu dziecka. Jest ona podstawą wszelkich oddziaływań terapeutycznych. Powinna dostarczyć pełnego opisu funkcji psychicznych badanego dziecka, próbować wyjaśnić obserwowane zjawiska oraz sformułować zasady terapii i prognozy dotyczące jego rozwoju.
Diagnoza jest poszukiwaniem odpowiedzi na pytania : co jest? dlaczego jest? co mogłoby by być?
Diagnoza autyzmu i zaburzeń pokrewnych prowadzona jest przez lekarza-psychiatrę i współpracujący zespół terapeutów, który przeszedł specjalistyczne szkolenia z diagnozy i terapii autyzmu. Wszyscy pracownicy i współpracownicy Pracowni LOBUS zostali przeszkoleni przez Fundację "Prodeste" z Opola podczas cyklu szkoleń pt. "Kompleksowy model pracy w diagnozie i terapii osób ze spektrum autyzmu" http://www.szkolenie.w8w.pl/joomla/
Wykonujemy diagnozy:
1. Diagnoza kliniczna
2. Diagnoza funkcjonalna
3. Ocena funkcjonowania sensomotorycznego
4. Kontrolna ocena rozwoju
5. Re - diagnoza kliniczna
Oprócz diagnozy całościowych zaburzeń rozwoju , której celem jest rozważenie możliwości terapii w naszej Pracowni prowadzimy diagnozę psychologiczną i pedagogiczną małego dziecka i ucznia na życzenie rodziców, której celem jest uzyskanie wiedzy - informacji o obecnym funkcjonowaniu badanego dziecka. Są to:
6. Diagnoza specyficznych trudności w nauce - dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia - oraz zaburzeń typu dyslektycznego i wynikających z nieprawidłowych nawyków edukacyjnych.
7. Diagnoza ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w nauce u dzieci przedszkolnych.
8. Diagnoza dysharmonii rozwojowych u dzieci przedszkolnych.
9. Diagnoza funkcji poznawczych (intelekt) oraz funkcji percepcyjno-motorycznych (dzieci, młodzież ).
10. Diagnoza osobowości.
11. Diagnoza logopedyczna ( zaburzony rozwój mowy, wady wymowy iinne)
12. Diagnoza zaburzeń emocjonalnych oraz trudności adaptacyjnych i zaburzeń neurotycznych (bez
13. Diagnoza zainteresowań i predyspozycji zawodowych, której celem jest ukierunkowanie w doborze szkoły i zawodu.
14. Diagnoza różnicowa zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) do zachowań opozycyjno - buntowniczych i zaburzeń zachowania.
15. Badanie dojrzałości szkolnej tj. diagnoza gotowości podjęcia obowiązku szkolnego
16. Badanie rozwoju psychoruchowego małych dzieci (0-3 lata)