DOKONUJEMY DIAGNOZY:
1. Diagnoza kliniczna
Końcowym efektem diagnozy klinicznej jest postawienie rozpoznania.
- Diagnoza kliniczna ma na celu określenie charakteru zaburzeń ze spektrum autystycznego lub ich wykluczenie;
- Diagnozę przeprowadzamy w oparciu o standard MAA (multi-agency assessment) - jest to diagnoza zespołowa (lekarz psychiatra, psycholog i pedagog) i wielospecjalistyczna;
Na proces diagnozy klinicznej składają się następujące procedury:
- wywiad z rodzicami (ok. 2,5h);
- analiza dokumentacji medycznej i psychologicznej dziecka, analiza ew. materiału wideo; (ok. 30 minut);
- obserwacja dziecka z rodzicami (ok. 15 minut swobodnej zabawy);
- obserwacja kierowana dziecka (ok. 1h);
- badanie lekarskie (psychiatryczne, ok. 30 min.)
- uzupełnienie niezbędnych arkuszy, omówienie wniosków (ok. 30 min.);
- przekazanie rozpoznania (ok. 30 minut);
Po zakończeniu procesu diagnostycznego klient otrzymuje zaświadczenie lekarskie (na miejscu) oraz szczegółową kartę informacyjną .
2. Diagnoza funkcjonalna
Diagnoza funkcjonalna ma na celu określenie poziomu funkcjonowania dziecka w poszczególnych sferach rozwojowych.
Diagnoza funkcjonalna określa mocne i słabe strony dziecka, wskazuje deficyty oraz potencjał rozwojowy w takich sferach jak:
- funkcjonowanie społeczno-emocjonalne
- rozwój poznawczy
- kompetencje komunikacyjne
- motoryka i koordynacja wzrokowo-ruchowa
- naśladownictwo
- samodzielność i samoobsługa
W trakcie diagnozy funkcjonalnej badamy także Centralną Koherencję oraz Teorię Umysłu - obszary szczególnie narażone w przypadku osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Podczas diagnozy funkcjonalnej prowadzimy obserwację zaburzeń sensorycznych.
Na proces diagnostyczny składają się następujące procedury:
- wywiad z rodzicami ok. 1,5 h (nie dotyczy osób, które przeprowadziły wcześniej diagnozę kliniczną w naszej poradni)
- obserwacja kierowana dziecka 2 spotkania po ok. 1,5 h.
- przekazanie wyników diagnozy w formie omówienia - 1h.
Po zakończeniu procesu diagnostycznego klient otrzymuje szczegółowy raport z przeprowadzonego badania. Zebrane dane służą przygotowaniu zindywidualizowanego programu terapeutycznego oraz pozwalają na szczegółową kontrolę postępów w półrocznych odstępach czasowych.
3. Ocena funkcjonowania sensomotorycznego
Osoby z całościowymi zaburzeniami rozwoju charakteryzują się licznymi zaburzeniami w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych. Stanowią one poważna przeszkodę w rejestrowaniu zdarzeń, a zatem utrudniają uczenie się, powodują występowanie sensoryzmów i stereotypii.
Podczas szczegółowej obserwacji kierowanej, w oparciu o specjalne próby, zbieramy informacje o specyfice zaburzeń sensorycznych danej osoby.
Na tej podstawie sporządzamy profil sensomotoryczny, będący podstawą do opracowania skutecznych strategii terapeutycznych w oparciu o metodę stymulacji sensorycznej (Delacato).
4. Kontrolna ocena rozwoju
Re-diagnoza funkcjonalna ma na celu określenie dynamiki postępów dziecka, kontrolę postępów w krytycznych obszarach oraz zredefiniowanie celów terapeutycznych na kolejne miesiące.
Z reguły re-diagnozę zalecamy przeprowadzić po okresie 6. miesięcy terapii, jednak w zależności od indywidualnych ustaleń pomiędzy terapeutą prowadzącym a rodzicami dziecka czas ten może ulec zmianie.
Re-diagnozę prowadzi zespół terapeutów;
Na proces re-diagnozy składają się następujące procedury:
- obserwacja kierowana dziecka ok. 2h;
- przekazanie wyników badania - 1h;
- po zakończeniu procesu diagnostycznego klient otrzymuje szczegółowy raport z przeprow adzonego badania;
5. Re - diagnoza kliniczna
Ponowna diagnoza kliniczna przeprowadzana jest w przypadku osób diagnozowanych w naszej Pracowni, u których niejednoznaczność objawów lub wiek nie pozwoliły na postawienie ostatecznego rozpoznania. Dotyczy to zwłaszcza dzieci przed 3 r. ż. lub osób, u których nastąpiła radykalna zmiana funkcjonowania.
Re-diagnoza kliniczna poprzedzona jest najczęściej 6-miesięcznym okresem terapii i polega na:
- analizie pisemnej opinii terapeuty prowadzącego dziecko
- analizie dokumentacji dziecka z uwzględnieniem wyników zleconych badań
- badaniu psychiatrycznym dziecka
- przekazaniu rozpoznania
Po zakończeniu procesu diagnostycznego klient otrzymuje szczegółowy raport.