ZESPÓŁ ASPERGERA

Dzieci te są sprawne intelektualnie, ich specyficzne zachowania, niezrozumiałe, gwałtowne reakcje przypisywane są złemu wychowaniu. Z tego też powodu Zespół Aspergera diagnozowany jest późno, najczęściej dopiero w szkole.
Szwedzki badacz Gillberg zaproponował 6 kryteriów diagnostycznych dla tego zaburzenia, na podst. DSM-IV, oddających unikalny charakter tego zaburzenia.

  1. Zaburzenia funkcji społecznych z towarzyszącym mu dużym egocentryzmem; w takich dziedzinach jak;
    • niezdolność do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
    • brak chęci do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
    • słaba znajomość kodów społecznych,
    • nieadekwatne reakcje społeczne i emocjonalne.

     

  2. Ograniczone zainteresowania i aktywności, w tym:
    • bardziej zapamiętane niż zrozumiane,
    • wyłączanie innych zainteresowań,
    • przywiązanie do powtórzeń.

     

  3. Powtarzające się zachowania rutynowe lub rytuały:
    • narzucane sobie
    • narzucane innym.

     

  4. Cechy dotyczące języka i mowy takie jak:
    • możliwe, choć nie obserwowane w sposób ciągły, opóźnienie wczesnego rozwoju mowy,
    • na pozór perfekcyjnie opanowane funkcje ekspresyjne języka,
    • dziwna prozodia, szczególne cechy głosu,
    • upośledzenie rozumienia, obejmujące złą interpretację znaczeń dosłownych i ukrytych

     

  5. Problemy z komunikacją pozawerbalną, obejmujące:
    • ograniczony zakres gestów,
    • niezdarny język ciała,
    • ograniczony zakres lub niewłaściwe stosowanie mimiki,
    • szczególne, 'sztywne' spojrzenie,
    • trudności w utrzymaniu bliskiego kontaktu fizycznego.

     

  6. Niezgrabność ruchowa.

Nie wszystkie w/w cechy muszą być jednocześnie obecne.

LOBUS - Pracownia Diagnozy i Terapii Dziecka dokona diagnozy Twojego dziecka, opracuje program terapii i poprowadzi terapię. Prosimy o zapoznanie się z naszymi usługami.